۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۱۷۹۴۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۴ شهریور| دلار به کانال ۱۰ هزار تومان برگشت

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۴ شهریور| دلار به کانال ۱۰ هزار تومان برگشت
در بازار آزاد قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 4 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۶/۰۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  42 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 24 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 138 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 329 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 949 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1528.8 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. با توجه به ریزش قیمت دلار از صبح امروز احتمال بازگشت قمیت دلار به کانال 10 هزار تومان زیاد است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش 200 تومانی نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ، 12 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 650 تومان است.

در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر 11 هزار و 170 تومان، پوند 13 هزار و 801 تومان و درهم امارات 3 هزار و 70 تومان معامله می شود.

 

قیمت روز مسکن ۱۳۹۸/۶/۴

در منطقه 22 تهران یک واحد مسکونی 114 مترمربعی 7 سال ساخت با قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود 14 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در همین منطقه و در محدوده دریاچه چیتگر آپارتمان با مساحت 107 مترمربع به قیمت 1.7 میلیارد تومان، واحد 70 متری 9 سال ساخت با قیمت هر مترمربع 13 میلیون تومان و مجموع 910 میلیون تومان، آپارتمان 60 متری 15 ساله به قیمت 760 میلیون تومان (هر مترمربع 12.7 میلیون تومان)، واحد مسکونی 105 متری با عمر سه سال واقع در دریاچه چیتگر به قیمت یک میلیارد و 260 میلیون تومان (هر مترمربع 12 میلیون تومان) و واحد 171 مترمربعی نوساز در کوهک به قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان یعنی هر مترمربع 8 میلیون و 190 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.

همچنین یک واحد مسکونی 105 متری در کوهک به قیمت هر مترمربع 16 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این آپارتمان 2 ساله بوده و قیمت کل آن 1.5 میلیارد تومان است. البته هر مترمربع از این آپارتمان در مقایسه با میانگین قیمت منطقه حدود 3 میلیون تومان گران‌تر قیمت‌گذاری شده است.

آپارتمان 107 متری نوساز در محدوده دریاچه چیتگر به قیمت یک میلیارد و 390 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 13 میلیون تومان) در فایل مشاور املاک برای فروش قرار گرفته است. قیمت این ملک نیز حدود یک میلیون تومان از متوسط قیمت منطقه بالاتر است.

 

جزئیات صادرات گوشت و لبنیات در سال گذشته

بر اساس آمار سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۷ به میزان ۲۹۴۶ تن انواع لبنیات در قالب ۱۸۳ مجوز فقره مجوز بهداشتی به کشورهای دیگر صادر شده است. در این مدت همچنین ۲۵۳ هزار و ۶۶۰ راس گوسفند و بز و 18 هزار و 533 راس گوساله و تلیسه کشتاری صادر شده است.

آمارهای سازمان دامپزشکی کشور حاکی از این است که در سال گذشته ۲۰۴ نفر شتر و ۹۳۲۱ تن گوشت مرغ منجمد و سرد و 33 هزار و 95 تن میگو و ۲۴۸ تن تخم مرغ خوراکی و ۷۸۷ هزار و  ۵۸۲ قطعه تخم مرغ نطفه دار به کشورهای دیگر صادر شده است.

در این مدت صادرات آلایش دام و طیور به میزان ۵۳  هزار و ۲۱۹ تن و  خوراک دام و طیور و آبزیان ۱۲۰ هزار و ۹۴۱ تن و ۱۷۸ هزار و ۱۲۲ قطعه پرنده زینتی و بیش از 4.5 میلیون هنگ روده به کشورهای دیگر صادر شده است.

هم‌چنین در سال گذشته ۲۲۷ تن انواع خرچنگ از کشور صادر شده است که برای این کار ۸۱ فقره مجوز بهداشتی صادر شده است.

 

رکوردشکنی بورس تهران

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 4 شهریور 98 با افزایش 5646 واحدی به رقم 274 هزار و 871 واحد رسید. این رقم یک رکورد شکنی است که وارد کانال 274 هزار واحدی شده است.

یکی از دلایل رکورد شکنی بورس تهران، عرضه شرکتهای ارزنده در بورس، افزایش ارزش فروش شرکتهای صادراتی ، رکود در بازارهای موازی مثل ارز، سکه، طلا و مسکن، افزایش درامد کشاورزان و دامداران به خاطر ترسالی جاری، واریز حقوق کارمندان و افزایش عرضه شرکتهای بورسی ارزنده است. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن 2216 واحد رشد کرده و به رقم 75 هزار و 937 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 4 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 4.9 میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 371 هزار نوبت معامله و به ارزش 1581 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با افزایش 1517 واحد به رقم 73 هزار و 877 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 1484 واحد به رقم 50 هزار و 832 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 7 هزار و 380 واحد به رقم 314 هزار و 182 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 4 هزار و 607 واحد به رقم 199 هزار و 894 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 9 هزار و 223 واحد به رقم 558 هزار و 611 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و بیشترین اثر افزایشی در شاخص را نماد فولاد مبارکه اصفهان، گسترش و نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گلگهر داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت، ایران‌خودرو، سایپا، پالایش نفت اصفهان، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه و بانک صادرات ایران بوده است.

سهم‌های ارزان مربوط به بانک تجارت و قیمت هر سهم 437 ریال و بانک صادرات با قیمت هر سهم 445 ریال بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 92 واحد به رقم 3 هزار 653 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 202 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 244 هزار نوبت معامله و به ارزش 1218 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای مهم فرابورسی در تقویت شاخص کل نقش داشته‌اند که می‌توان به نماد شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، کگهر، پتروشیمی مارون، مارون، پتروشیمی زاگرس، زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، ذوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، میدکو، تولید نیروی برق دماوند، دماوند، تولید برق عسلویه مپنا، بمپنا بوده‌اند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر و تولید ژلاتین کپسول ایران بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد شفا1 مربوط به شفا دارو به علت تغییر بیش از 20 درصدی قیمت دچار وقفه معاملاتی شد. نماد کخاک، صنایع خاک چینی ایران با پیام ناظر متوقف شد.

نماد سغربح مربوط به حق تقدم صنایع سیمان غرب بازگشایی شد. نماد حفارس شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس بازگشایی شد.نماد خزر فنرسازی زر بازگشایی شد. نماد البرز 1 شرکت بیمه البرز به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد. نماد بنیرو مربوط به نیرو ترانس و نماد کترام کاشی تک‌سرام بازگشایی شدند.

نماد فاما مربوط به صنعتی آما با پیام ناظر بازگشایی شد. نماد فاسمین شرکت کال‌سیمین با پیام ناظر بازگشایی شد. نماد تنوین شرکت تأمین سرمایه نوین بعد از افشای اطلاعات با اهمیت گروه «ب» با محدودیت نوسان بازگشایی شد.

نماد کلوند 1 شرکت کاشی الوند به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد. نماد ختوقا مربوط به شرکت قطعات اتومبیل ایران به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد.

نماد حپترو 1 شرکت حمل و نقل پتروشیمی به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد. نماد فارس 1 صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» متوقف شد.

نماد نوری 1 پتروشیمی نوری به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» متوقف شد. نماد پترول 1 مربوط به پتروشیمی ایرانیان متوقف شد. 

نماد خاهنح 1 مربوط به حق تقدم آهنگری تراکتورسازی ایران متوقف شد و همچنین نماد خاهن 1 شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با توجه به افشای با اهمیت اطلاعات گروه «الف» متوقف شد.

 

چرا دلار ارزان شد؟

قیمت ارز که در ماه‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده است، در برخی از مقاطع برای دوره‌های خیلی کوتاه (یک الی دو روز) با نوسان همراه شده که بعضاً نوسان صعودی و نزولی بوده است، اما با مدیریت انجام‌شده از سوی سیاستگذار این نوسانات خیلی تداوم نداشته است.

در روز گذشته بار دیگر قیمت ارز در بازار با نوسان همراه شد ولی این‌بار نوسان نزولی بود؛ نوسان‌هایی که در راستای سیاست‌های اقتصادی نباشد به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی و به‌گواه تاریخ خیلی دوام نخواهد داشت؛ این موضوع البته زمانی ظهور پیدا می‌کند که پشت‌پرده نوسان‌های یکباره قیمت ارز، دلایل سیاسی باشد؛ این موضوع در زمانی که دلار یکشبه گران می‌شد نیز مطرح بود.

تجربه ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان داده که هر بار خبر مهم سیاسی در بازار ارز می‌پیچد، قیمت‌ها با نوسان صعودی و نزولی مواجه می‌شوند؛ این اتفاق دیروز هم تکرار شد و با سفر وزیر امور خارجه به فرانسه قیمت دلار حدود 200 تومان کم شد.

برخی از جریان‌های فکری تلاش دارند کاهش قیمت ارز را بار دیگر به مذاکره و... ارتباط دهند ولی از آنجایی این تفکرات شکست‌خورده در سال‌های نه‌چندان دور، اقتصاد کشور را به‌صورت جدی گرفتار کرد باید برخی از مهمترین دلایل کاهش و ثبات قیمت ارز را مرور کنیم تا این‌بار هم برخی از آب گل‌آلود به‌نفع خودشان و تفکراتشان ماهی نگیرند.

تمام اقتصاددان‌ها می‌دانند آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ مهمترین علت شاید به پایبندی بانک مرکزی در روزهای نخست سال 98 برگردد، زمانی که بانک مرکزی آخرین فشار شدید ارزی در دبی را از سر گذراند.

در روزهای نخست سال جاری، آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی منطقه با استفاده از تجربه سال گذشته خود در تعطیلات نوروز و همچنین با سوء استفاده از تعطیلی نسبی بازارها و مجال‌یابی معاملات لفظی، فردایی و کاذب، قصد داشت به تولید پالس‌های قیمتی بپردازد و با جدی شدن اثر روانی نرخ‌های مجازی ارز، همان وقایع ارزی سال قبل را در کشور پیاده کند.

قصدی که اتفاقاً با هجمه سنگین و همه‌جانبه‌ای نیز همراه بود. مسیر هجمه ارزی اخیر از دبی در امارات می‌گذشت. ایجاد تقاضاهای بزرگ برای درهم جهت افزایش نرخ برابری آن با ریال که با توجه به رابطه نرخ درهم و دلار، به کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر می‌شد، نقطه کانونی این تلاش‌ها بوده است، با این حال، طبق اعلام بانک مرکزی، آمریکا در این عرصه نتوانست توفیق چندانی کسب کند.

بعد از آنکه بانک مرکزی توانست جنگ ارزی آمریکایی‌ها را خنثی کند، زنگ راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به‌صدا در آمد و این موضوع اثرگذاری سیاست‌های ارزی را بیشتر کرد؛ همه می‌دانند که با راه‌اندازی این بازار، نوسان  قیمت ارز مدیریت خواهد شد و به‌طور حتم دیگر سفته‌بازان و سوداگران ارز، قدرتی در بازار ارز نخواهند داشت.

موضوع مهم دیگری که فعالان بازار از آن به‌عنوان یکی از سیگنال‌های اصلی مدیریت بازار و ثبات قیمت ارز نام می‌برند، واکنش صریح و سنجیده ایران درباره پهپاد و کشتی‌های نفتی است؛ این واکنش‌ها سهم بالایی در قدرت‌نمایی ایران در منطقه داشت و دست ایران در مبادی ارزی اصلی و جنوبی کشور، یعنی جایی که تنش از آنجا شروع شده بود، بازتر شد.

بنابراین ایران توانست با اجرای سیاست‌های مناسب و به‌موقع بار دیگر فرمان بازار دبی را به‌دست گیرد. این دلایل خیلی پیش از آنکه مذاکرات جدید رقم بخورد، وجود داشت و در حقیقت نوسانات نزولی قیمت ارز و ثبات طولانی‌مدت آن ارتباطی با مذاکرات و مسائل سیاسی ندارد.

همه می‌دانند که اگر امروز غرب در تلاش برای مذاکره مجدد با ایران است به‌خاطر ثبات ارزی است؛ بنابراین ثبات ارزی فضای مذاکره را ایجاد کرده است نه اینکه مذاکره ثبات ارزی را ایجاد کرده باشد.

تعجیل برخی جریان‌های فکری در نسبت دادن مجدد ثبات و بهبود وضعیت اقتصادی به مذاکره قطعاً به‌نفع منافع ملی نیست و تکرار همان اشتباهی است که در دوره برجام، انجام شد. در آن زمان این گروه نه‌تنها در مذاکره تعجیل ایجاد کرده بودند بلکه با جریان‌سازی‌های غلط مذاکره را نیاز ملی تلقی کردند. خطی که این روزها برخی از این گروه‌ها دنبال می‌کنند تکرار همان خط است درحالی که تا زمانی که هسته سخت خواسته‌های ایران از طرف مقابل پذیرش نشود نباید در ایران به آن به‌صورت اساسی و نیاز جدی پرداخته شود.

 

اولین سقوط قیمت مسکن پس از ۴ سال

آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین بار بعد از آبان سال 94 به زیر صفر رسید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به 13 میلیون و180 هزار تومان رسید که این میزان در ماه قبل-تیرماه 98- برابر با 13 میلیون و600 هزار تومان گزارش شده بود.

این موضوع نشان دهنده کاهش نزدیک به نیم میلیون تومانی متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن-تورم ماهانه مسکن-در مردادماه برای اولین بار بعد از 45 ماه متوالی-به جز ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه که به‌عنوان ماه‌های استثنا در بازار مسکن محسوب می‌شود-به زیر صفر رسید و منفی شد؛ تورم ماهانه مسکن در ماه میانی تابستان- مرداد 98- معادل 3 درصد کاهش یافت.

همچنین میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-مرداد 97- نیز 77 درصد افزایش یافت که در مقایسه با تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه-نرخ رشد قیمت مسکن در تیرماه 98 در مقایسه با تیرماه 97-معادل 99 درصد گزارش شده بود. این میزان تورم نقطه‌ای دست‌کم از ابتدای امسال، به لحاظ کمترین میزان افزایش قیمت مسکن در هر ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بی‌سابقه بوده است.

فروردین ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به فروردین سال گذشته 104 درصد افزایش یافت. تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه 112 درصد به ثبت رسید. در خردادماه این میزان افزایش قیمت معادل 107 درصد و در تیرماه به کمتر از 100 درصد یعنی 95 درصد رسید. در نهایت تورم نقطه‌ای مسکن در مردادماه به کمترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون – معادل 77 درصد-رسید.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال 94 برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان 94 در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال 6/ 1 درصد کاهش یافت و از مترمربعی 4 میلیون و150 هزار تومان در مهرماه آن سال به 4 میلیون و 80 هزار تومان در آبان ماه رسید.

بر اساس این گزارش تعداد مبایعه نامه ها 2931 فقره بوده است. ماه قبل این رقم 4260 فقره بوده که کاهش فاحشی داشته است .

ارزش معاملات در تیرماه 5470 میلیارد تومان بوده که این رقم در مرداد به 3670 میلیارد تومان کاهش داشته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بجز 4 منطقه متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان روند کاهشی داشته است.

متوسط قیمت در منطقه یک در تیرماه 31 میلیون و 858 هزار تومان بوده است. این رقم در مرداد به 29 میلیون و 212 هزار تومان کاهش داشته است.

کمترین قیمت هم برای منطقه 19 بوده با 5 میلیون و 806 هزار تومان برای هر مترمربع.متوسط قیمت در این منطقه 7 میلیون و 133 هزار تومان اعلام شده است.

بیشترین مبایعه نامه برای منطقه 5 با 367 فقره بوده است. متوسط قیمت در این منطقه روند نزولی داشته و به 16 میلیون و 331 هزار تومان به ازای هر مترمربع کاهش یافته است .

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات